Quality of care and satisfaction of patients treated at a dental chain. Lima–Peru, 2019–2020

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24265/horizmed.2022.v22n1.02

Keywords:

Quality of Health Care, Patient Satisfaction, Dentistry

Abstract

Objective: To evaluate the relationship between quality of care and degree of satisfaction of patients treated at a dental chain in Lima, Peru, from 2019 to 2020. Materials and methods: A quantitative, descriptive and cross-sectional study. Two surveys were administered: the SERVPERF model (consisting of five dimensions) and the satisfaction survey created by Ramírez (consisting of three dimensions). Both surveys were administered to patients treated during the 2019–2020 period. Results: Out of the 150 respondents, 93.30 % perceived a high quality of care (Partially agree and Totally agree) and 3.30 % disagreed with the quality of care (Totally disagree and Partially disagree). Therefore, the latter were included in the low-quality-of-care group. It was also found that 96.70 % (145) of the surveyed patients were satisfied with their care in the dental chain, 3.30 % (5) were dissatisfied, and none was moderately satisfied. Conclusions: It is concluded that there is a direct and statistically significant relationship between quality of care and patient satisfaction. In the reliability, sensitivity, security, empathy and tangible elements dimensions, patients’ perception of quality was high. Likewise, in the human, technical-scientific and environment dimensions, patients stated that they were satisfied with the care received.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Janampa-Barreto G. Nivel de satisfacción de los padres sobre la calidad de la atención que brinda el profesional de enfermería en el servicio de pediatría en el Hospital General de Huacho 2016 [Tesis]. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Facultad de Medicina; 2016.

Manrique-Guzmán JA, Manrique-Chávez JE, Chávez-Reátegui B, Manrique-Chávez CB. Evaluación de la calidad de los registros empleando la auditoría odontológica en una clínica dental docente. Rev Estomatol Herediana. 2014; 24(1): 17-23.

Cruz-Ramirez J. Historia de la calidad [Internet]. Excellentia. 2013. Disponible en: https://gestiondecalidadmpn.files.wordpress.com/2012/02/historia-de-la-calidad.pdf

Organización Mundial de la Salud. Sistemas de Salud: Sistemas de gestión de la garantía de la calidad [Internet]. Ginebra: OMS; 2007. Disponible en: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/24866/b120_38add1-sp.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Torres-Gonzáles GC, León-Manco RA. Nivel de satisfacción de los pacientes atendidos en el Servicio de Ortodoncia de una Clínica Dental Docente peruana. Rev Estomatol Herediana. 2015; 25(2): 122-32.

Piedra-Valoy I. Calidad de atención y el grado de satisfacción de los pacientes atendidos en el Tópico de Medicina del Servicio de Emergencia del Hospital II – EsSalud Vitarte 2017 [Tesis]. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Facultad de Medicina; 2019.

Grandez-Muñoz R. Satisfacción del usuario sobre la calidad de atención de enfermería en el servicio de Centro Quirúrgico HNASS-Callao, 2016 [Tesis]. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Facultad de Medicina; 2017.

Redhead-García R. Calidad de servicio y satisfacción del usuario en el Centro de Salud Miguel Grau - Distrito de Chaclacayo, 2013 [Tesis]. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Facultad de Medicina; 2015.

Romaní-Meza TL, Terbullino-Ramírez IM. Calidad de servicio y satisfacción del usuario en el Puesto de Salud Ramiro Prialé El Tambo - Huancayo 2018 [Tesis]. Huancayo: Universidad Continental. Facultad de Ciencias de la Empresa; 2018.

Reyes-Fernández S, Paredes-Solís S, Legorreta-Soberanis J, Romero-Castro NS, Flores-Moreno MF, Anderson N. Satisfacción de usuarios con los servicios de salud bucal y factores asociados en Acapulco, México. Rev Cubana Estomatol. 2015; 52(3): 19-28.

Lara-Alvarez JJ, Hermoza-Moquillaza RV, Arellano-Sacramento C. Satisfacción de los pacientes ante la atención odontológica recibida en un hospital en Lima. Rev Estomatol Herediana. 2020; 30(3): 145-52.

Valero-Zúñiga CS. Nivel de satisfacción en la atención odontológica en el Centro de Salud San Sebastián, 2017 [Tesis]. Cusco: Universidad Andina del Cusco. Facultad de Ciencias de la Salud; 2017.

Rai NK, Tyrrell H, Carey C, Tiwari T. Patient perceptions in quality of care: report from university veterans’ clinic. BMC Oral Health. 2019; 19(1): 268.

Nadi A, Shojaee J, Abedi G, Siamian H, Abedini E, Rostami F. Patients' expectations and perceptions of service quality in the selected hospitals. Med Arch. 2016; 70(2): 135-9.

Fatima I, Humayun A, Iqbal U, Shafiq M. Dimensions of service quality in healthcare: a systematic review of literature. Int J Qual in Health Care. 2019; 31(1): 1-19.

Ayach C, Saliba-Moimaz SA, Saliba-Garbin CA. Evaluation of the degree of satisfaction of dental service users of Family Health Units. Pesqui Bras Odontopediatria Clin Integr. 2014; 30(144): 313-24.

Fuenterivera-Rojas EE. Calidad de atención odontológica y satisfacción del usuario de la posta de San Bartolomé en el año 2017 [Tesis]. Huacho: Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión. Escuela de Posgrado; 2019.

Bazán-Abarca SY. Calidad de atención al usuario externo. Clínica dental de la Universidad Tecnológica de los Andes, 2018 [Tesis]. Lima: Universidad de San Martin de Porres. Facultad de Medicina; 2019.

Odam-Zevallos H, Prudencio-Ordoñez R. Factores que influyen a la calidad del servicio odontológico en la ciudad de Tacna: según los pacientes extranjeros, año 2017 [Tesis]. Lima: Universidad San Ignacio de Loyola. Facultad de Ciencias Empresariales; 2018.

Costa-Sinacay I, Murga-Ramírez GP. Calidad de la Atención Odontológica y su Relación con la Fidelización del Paciente. Laredo, 2017 [Tesis]. Trujillo: Universidad Cesar Vallejo. Escuela de Posgrado; 2018.

Camba-Nolasco LJ. Calidad del servicio de odontología en el Centro Médico El Progreso, Chimbote, 2014. IC. 2014; 5(2): 173-80.

Published

2022-03-18

How to Cite

1.
Fabian-Sánchez AC, Podestá-Gavilano LE, Ruiz-Arias RA. Quality of care and satisfaction of patients treated at a dental chain. Lima–Peru, 2019–2020. Horiz Med [Internet]. 2022Mar.18 [cited 2025May2];22(1):e1589. Available from: https://www.horizontemedico.usmp.edu.pe/index.php/horizontemed/article/view/1589

Issue

Section

Original article