Program on breast self-exam knowledge among peer teachers’ mothers of a public educational institution, 2018
DOI:
https://doi.org/10.24265/horizmed.2022.v22n2.08Keywords:
Knowledge, Breast self-examination, ProgramAbstract
Objective: To determine the effectiveness of a program on breast self-exam knowledge among peer teachers’ mothers of a public educational institution, 2018. Materials and methods: A quantitative and pre-experimental research conducted with 124 mothers of peer teachers attending the 4th year of secondary school at a public educational institution in 2018. Results: Fifty four point eight four percent (54.84 %) of the peer teachers were females and 45.16 % were males. Ninety-eight point four zero percent (98.40 %) of peer teachers’ mothers aged between 35 and 59 years, 66.10 % were cohabiting, 47.60 % had secondary education and 47.60 % practiced evangelism. In the pretest, breast self-exam knowledge reached an average score of 8.94 points, out of which 83.10 % showed a low level and 16.90 % a medium level. In the posttest, the average score was 13.48 points, out of which 14.52 % showed a high level, 71.77 % a medium level and 13.71 % a low one. There was a significant difference (p = 0.000) between the pretest and posttest scores of breast self-exam knowledge, which demonstrates the effectiveness of the educational program. Likewise, a significant difference was found between the pretest and posttest scores in dimensions such as knowledge of breast cancer, risk factors, diagnostic methods and breast self-exam (p = 0.000) among peer teachers’ mothers. Conclusions: Based on the results, it is concluded that the program on breast self-exam knowledge among peer teachers’ mothers of a public educational institution was effective, and the Wilcoxon signed-rank test showed a significant difference (p = 0.000).
Downloads
References
Kosir M. Cáncer de mama [Internet]. USA: Merck Sharp & Dohme Corp.; 2020. Disponible en: https://www.msdmanuals.com/es-pe/professional/ginecolog%C3%ADa-y-obstetricia/trastornos-mamarios/c%C3%A1ncer-de-mama
Gonzales F. Cinco mujeres fallecen cada día en el Perú a causa del cáncer de mama [Internet]. Lima: Inppares; 2019. Disponible en: https://inppares.org/news/cinco-mujeres-fallecen-cada-dia-en-el-peru-a-causa-del-cancer-de-mama/
Organización Panamericana de la Salud. Prevención: factores de riesgo y prevención del cáncer de mama [Internet]. Switzerland: Organización Panamericana de la Salud; 2015. Disponible en: https://www.paho.org/hq/dmdocuments/2015/prevencion-factores-riesgo.pdf
Ministerio de Salud. Norma Técnico-Oncológica para la prevención, detección y diagnóstico temprano del cáncer de mama a nivel nacional [Internet]. Perú: Ministerio de Salud; 2008. Disponible en: http://bvs.minsa.gob.pe/local/minsa/1786.pdf
Caja Costarricense de Seguro Social. Guía para pacientes: cáncer de mama [Internet]. Costa Rica: Caja Costarricense de Seguro Social; 2012. Disponible en: https://www.binasss.sa.cr/protocolos/mama1.pdf
Seguro Social de Salud. Detección temprana del cáncer de mama en EsSalud [Internet]. Perú: Seguro Social de Salud; 2016. Disponible en: http://www.essalud.gob.pe/ietsi/pdfs/guias/DIREC_DETECCION_ TEMP_CANCER_MAMA.pdf
Instituto Nacional de Cancerología-ESE. Manual para la detección temprana del cáncer de mama [Internet]. Colombia: Instituto Nacional de Cancerología-ESE; 2015. Disponible en: https://www.cancer.gov.co/files/libros/archivos/,Manual
Sánchez MdP, Álvarez-Díaz CdJ, Cárdenas CD. La técnica correcta para la exploración de mama. Rev Fac Med UNAM. 2018; 61(2): 44-50.
Sardiñas PCR. Autoexamen de mama: un importante instrumento de prevención del cáncer de mama en atención primaria de salud. Rev Haban Cienc Méd. 2009; 8(3).
Sociedad Española de Oncología Médica. Hablemos del cáncer de mama [Internet]. España: Sociedad Española de Oncología Médica; 2011. Disponible en: http://www.seom.org/seomcms/images/stories/ recursos/infopublico/publicaciones/HABLEMOS_CANCER_MAMA.pdf
Breastcancer.org. Los cinco pasos de la autoexploración de mamas [Internet]. 2018. Disponible en: https://www.breastcancer.org/es/ sintomas/analisis/tipos/autoexploracion/pasos_aem
Castillo I, Bohórquez C, Palomino J, Montero L. Conocimientos, actitudes y prácticas sobre el autoexamen de mama en mujeres del área rural de Cartagena. Rev UDCA Actual Divulg Cient. 2016; 19(1): 5-14.
Spiegeler-Cardona JI. Conocimiento de las pacientes acerca del autoexamen de mama [Tesis de posgrado]. Guatemala: Universidad de San Carlos de Guatemala. Facultad de Ciencias Médicas; 2012.
Martínez JT, Pabón-Rozo CE, Quintero-Contreras N, Galván JS, López-Mayorga R, Rojas-Tinico Y, et al. Barriers associated with breast self-examination among women 18 to 50 years old: a cross sectional study. Nutr Hosp. 2015; 32: 1664-9.
Touriñan J. Intervención educativa, intervención pedagógica y educación: la mirada pedagógica. Rev Portuguesa Pedagogia. 2011; 283-307.
Pérez-Reynoso MA. La importancia del concepto de intervención educativa. Rev Educarnos. 2017.
González-Ruiz G, González OP, De la Rosa DJ. Impacto de una intervención educativa en el conocimiento del cáncer de mama en mujeres colombianas. Rev Cubana Salud Pública. 2019; 45(3): e1157.
García-Flores NM. Efecto de una intervención educativa en nivel de conocimiento sobre prevención del cáncer de mama en mujeres del Asentamiento Humano Sagrado Corazón de Jesús - Pachacútec 2018 [Tesis de pregrado]. Lima: Universidad César Vallejo. Facultad de Ciencias Médicas; 2018.
Camacho-Rivera R. Intervención educativa sobre el conocimiento del autoexamen de mama en mujeres de 18 a 35 años del Centro de Salud Los Olivos de Pro. Lima 2016 [Tesis de pregrado]. Lima: Universidad César Vallejo. Facultad de Ciencias Médicas; 2016.
Espinoza R. Intervención educativa sobre factores de riesgo y prevención del cáncer de mama en estudiantes de 4to año de secundaria del Colegio Nacional Mixto Santa Isabel 2014 [Tesis de pregrado]. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Escuela Académico Profesional de Obstetricia; 2014.
Gürsoy A, Ylmaz F, Nural N, Kahriman I, Yigitbaş C, Erdöl H, et al. A different approach to breast self-examination education: daughters educating mothers creates positive results in Turkey. Cancer Nurs. 2009; 32(2): 127-34.
Observatori de Bioética i Dret. El Informe Belmont [Internet]. Disponible en: http://www.bioeticayderecho.ub.edu/archivos/norm/InformeBelmont.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Horizonte Médico (Lima)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Horizonte Médico (Lima) (Horiz. Med.) journal’s research outputs are published free of charge and are freely available to download under the open access model, aimed at disseminating works and experiences developed in biomedical and public health areas, both nationally and internationally, and promoting research in the different fields of human medicine. All manuscripts accepted and published in the journal are distributed free of charge under the terms of a Creative Commons license – Attribution 4.0 International (CC BY 4.0).