Program on breast self-exam knowledge among peer teachers’ mothers of a public educational institution, 2018

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24265/horizmed.2022.v22n2.08

Keywords:

Knowledge, Breast self-examination, Program

Abstract

Objective: To determine the effectiveness of a program on breast self-exam knowledge among peer teachers’ mothers of a public educational institution, 2018. Materials and methods: A quantitative and pre-experimental research conducted with 124 mothers of peer teachers attending the 4th year of secondary school at a public educational institution in 2018. Results: Fifty four point eight four percent (54.84 %) of the peer teachers were females and 45.16 % were males. Ninety-eight point four zero percent (98.40 %) of peer teachers’ mothers aged between 35 and 59 years, 66.10 % were cohabiting, 47.60 % had secondary education and 47.60 % practiced evangelism. In the pretest, breast self-exam knowledge reached an average score of 8.94 points, out of which 83.10 % showed a low level and 16.90 % a medium level. In the posttest, the average score was 13.48 points, out of which 14.52 % showed a high level, 71.77 % a medium level and 13.71 % a low one. There was a significant difference (p = 0.000) between the pretest and posttest scores of breast self-exam knowledge, which demonstrates the effectiveness of the educational program. Likewise, a significant difference was found between the pretest and posttest scores in dimensions such as knowledge of breast cancer, risk factors, diagnostic methods and breast self-exam (p = 0.000) among peer teachers’ mothers. Conclusions: Based on the results, it is concluded that the program on breast self-exam knowledge among peer teachers’ mothers of a public educational institution was effective, and the Wilcoxon signed-rank test showed a significant difference (p = 0.000).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Kosir M. Cáncer de mama [Internet]. USA: Merck Sharp & Dohme Corp.; 2020. Disponible en: https://www.msdmanuals.com/es-pe/professional/ginecolog%C3%ADa-y-obstetricia/trastornos-mamarios/c%C3%A1ncer-de-mama

Gonzales F. Cinco mujeres fallecen cada día en el Perú a causa del cáncer de mama [Internet]. Lima: Inppares; 2019. Disponible en: https://inppares.org/news/cinco-mujeres-fallecen-cada-dia-en-el-peru-a-causa-del-cancer-de-mama/

Organización Panamericana de la Salud. Prevención: factores de riesgo y prevención del cáncer de mama [Internet]. Switzerland: Organización Panamericana de la Salud; 2015. Disponible en: https://www.paho.org/hq/dmdocuments/2015/prevencion-factores-riesgo.pdf

Ministerio de Salud. Norma Técnico-Oncológica para la prevención, detección y diagnóstico temprano del cáncer de mama a nivel nacional [Internet]. Perú: Ministerio de Salud; 2008. Disponible en: http://bvs.minsa.gob.pe/local/minsa/1786.pdf

Caja Costarricense de Seguro Social. Guía para pacientes: cáncer de mama [Internet]. Costa Rica: Caja Costarricense de Seguro Social; 2012. Disponible en: https://www.binasss.sa.cr/protocolos/mama1.pdf

Seguro Social de Salud. Detección temprana del cáncer de mama en EsSalud [Internet]. Perú: Seguro Social de Salud; 2016. Disponible en: http://www.essalud.gob.pe/ietsi/pdfs/guias/DIREC_DETECCION_ TEMP_CANCER_MAMA.pdf

Instituto Nacional de Cancerología-ESE. Manual para la detección temprana del cáncer de mama [Internet]. Colombia: Instituto Nacional de Cancerología-ESE; 2015. Disponible en: https://www.cancer.gov.co/files/libros/archivos/,Manual

Sánchez MdP, Álvarez-Díaz CdJ, Cárdenas CD. La técnica correcta para la exploración de mama. Rev Fac Med UNAM. 2018; 61(2): 44-50.

Sardiñas PCR. Autoexamen de mama: un importante instrumento de prevención del cáncer de mama en atención primaria de salud. Rev Haban Cienc Méd. 2009; 8(3).

Sociedad Española de Oncología Médica. Hablemos del cáncer de mama [Internet]. España: Sociedad Española de Oncología Médica; 2011. Disponible en: http://www.seom.org/seomcms/images/stories/ recursos/infopublico/publicaciones/HABLEMOS_CANCER_MAMA.pdf

Breastcancer.org. Los cinco pasos de la autoexploración de mamas [Internet]. 2018. Disponible en: https://www.breastcancer.org/es/ sintomas/analisis/tipos/autoexploracion/pasos_aem

Castillo I, Bohórquez C, Palomino J, Montero L. Conocimientos, actitudes y prácticas sobre el autoexamen de mama en mujeres del área rural de Cartagena. Rev UDCA Actual Divulg Cient. 2016; 19(1): 5-14.

Spiegeler-Cardona JI. Conocimiento de las pacientes acerca del autoexamen de mama [Tesis de posgrado]. Guatemala: Universidad de San Carlos de Guatemala. Facultad de Ciencias Médicas; 2012.

Martínez JT, Pabón-Rozo CE, Quintero-Contreras N, Galván JS, López-Mayorga R, Rojas-Tinico Y, et al. Barriers associated with breast self-examination among women 18 to 50 years old: a cross sectional study. Nutr Hosp. 2015; 32: 1664-9.

Touriñan J. Intervención educativa, intervención pedagógica y educación: la mirada pedagógica. Rev Portuguesa Pedagogia. 2011; 283-307.

Pérez-Reynoso MA. La importancia del concepto de intervención educativa. Rev Educarnos. 2017.

González-Ruiz G, González OP, De la Rosa DJ. Impacto de una intervención educativa en el conocimiento del cáncer de mama en mujeres colombianas. Rev Cubana Salud Pública. 2019; 45(3): e1157.

García-Flores NM. Efecto de una intervención educativa en nivel de conocimiento sobre prevención del cáncer de mama en mujeres del Asentamiento Humano Sagrado Corazón de Jesús - Pachacútec 2018 [Tesis de pregrado]. Lima: Universidad César Vallejo. Facultad de Ciencias Médicas; 2018.

Camacho-Rivera R. Intervención educativa sobre el conocimiento del autoexamen de mama en mujeres de 18 a 35 años del Centro de Salud Los Olivos de Pro. Lima 2016 [Tesis de pregrado]. Lima: Universidad César Vallejo. Facultad de Ciencias Médicas; 2016.

Espinoza R. Intervención educativa sobre factores de riesgo y prevención del cáncer de mama en estudiantes de 4to año de secundaria del Colegio Nacional Mixto Santa Isabel 2014 [Tesis de pregrado]. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Escuela Académico Profesional de Obstetricia; 2014.

Gürsoy A, Ylmaz F, Nural N, Kahriman I, Yigitbaş C, Erdöl H, et al. A different approach to breast self-examination education: daughters educating mothers creates positive results in Turkey. Cancer Nurs. 2009; 32(2): 127-34.

Observatori de Bioética i Dret. El Informe Belmont [Internet]. Disponible en: http://www.bioeticayderecho.ub.edu/archivos/norm/InformeBelmont.pdf

Published

2022-06-30

How to Cite

1.
Meneses Quispe SR. Program on breast self-exam knowledge among peer teachers’ mothers of a public educational institution, 2018. Horiz Med [Internet]. 2022Jun.30 [cited 2025May2];22(2):e1691. Available from: https://www.horizontemedico.usmp.edu.pe/index.php/horizontemed/article/view/1691

Issue

Section

Original article