Attitude, motivation and anxiety, and their relationship with the academic performance in graduate students. Universidad César Vallejo, 2017

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24265/horizmed.2020.v20n1.06

Keywords:

Attitude, Motivation, Anxiety, Academic performance

Abstract

Objective: To determine the relationship that attitude, motivation and anxiety have with the academic performance in students of the Master´s Program in Medical Sciences of the Universidad César Vallejo, 2017. Materials and methods: A descriptive-correlational cross-sectional study was carried out in 240 students of the Master's Program in Healthcare Administration 2017-I/II that voluntarily answered the IPRI Questionnaire, via e-mail, through the coordinators of the academic offices in Tacna, Huancayo, Ica, Ayacucho, Huancavelica, Abancay and Trujillo. Results: The research showed a higher proportion of students with a good attitude towards the academic content (52.9 %) and learning (54.6 %), and a fair attitude towards social implications (75.8 %) at a national level. The intrinsic and extrinsic motivation showed fair levels (68.3 % and 50.8 %, respectively), while the amotivation levels were low (78.8 %). The anxiety state and features exhibited normal levels (78.8 % and 78.3 %, respectively), and the academic performance was good (55.4 %). Conclusions: There is a significant positive correlation between the dimensions of attitude (towards social implications) and extrinsic motivation regarding the academic performance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Rodríguez De las Heras A. Una educación transdisciplinar para nuestro tiempo. Boletín Institución Libre de Enseñanza. 2014; 93-94: 11-25.

Cubas J. Educación para una sociedad del conocimiento [Internet]. Disponible en: https://www.edx.org/course/educacion-para-una-sociedad-del-uc3mx-hga-1x#.VQLSx_mG_To

Ministerio de Educación. Estrategia Universidad: contribución de las universidades al progreso socioeconómico español. 2015. Disponible en: http://www.educacion.es/dctm/eu2015/2011-estrategia-2015-espanol.pdf?documentId=0901e72b80910099

Altbach P. Periferias y centros: universidades de investigación en países en desarrollo. Rev Educ de Asia y el Pacífico. 2010.

Kindelán MP. Una perspectiva sobre el binomio enseñanza-investigación en la universidad del siglo XXI. Rev Complutense Educ. 2013; 24(1): 27-45.

Gazzola A, Didriksson A. Tendencias de la educación superior en América Latina y el Caribe. Venezuela: UNESCO/IESALC; 2016.

UNESCO/IESALC. Redes Universitarias y Cátedras UNESCO / IESALC. Caracas; 2007.

García C. Complejidades de la globalización e internacionalización de la educación superior. Interrogantes para América Latina. Rev Cuadernos del Cendes. 2005.

García C. Tensiones y transiciones. Nueva Sociedad y Cendes. Caracas; 2005.

Pozo JI, Gómez MA. Aprender y enseñar ciencia: del conocimiento cotidiano al conocimiento científico. Madrid: Morata; 1998.

Carratalá E. Análisis de la teoría de las metas de logro y de la autodeterminación en los planes de especialización deportiva de la Generalitat Valenciana [Tesis]. Universidad de Valencia: España. Facultad de Ciencias de la Salud; 2004.

Castrillón D, Borrero P. Validación del inventario de ansiedad Estado-Rasgo (STAIC) en niños escolarizados entre 8 y 15 años. 2005.

Spielberger CD, Goursch RL, Lushene RE. Cuestionario de ansiedad Estado-Rasgo STAI. Madrid. TEA Ediciones; 1982.

Vallejos M. La motivación, la actitud hacia las ciencias, la ansiedad y las estrategias metacognitivas de lectura en el rendimiento de los estudiantes universitarios: un análisis longitudinal [Tesis]. Universidad Complutense de Madrid: Madrid. Facultad de Educación; 2012.

Cadenas J. La universidad latinoamericana en discusión. Venezuela: Universidad Central de Carabobo; 2010.

De Wit H. Educación superior en América Latina. La dimensión internacional. El Banco Mundial. Washington; 2005.

UNESCO. Informe Mundial sobre las sociedades del conocimiento. UNESCO. Paris; 2005.

Vallerand R, Pelletier L, Blais M, Briére N, Sénecal C, Valliéries E. The academic motivation scale: a meseasure or intrinsic, extrinsic, and motivation in education. Educ Psychol Measure. 1992; 52: 1003-19.

Wooldridge A. La batalla por el poder del cerebro. The Economist. 2006.

De Sousa Santos B. La Universidad en el siglo XXI. Para una reforma democrática y emancipada de la universidad. Editorial Niño y Dorila. Buenos Aires; 2005.

Covington M. Teoría de los objetivos, motivación y logro escolar: una revisión integrativa. Ann Rev Psychol. 2000; 51: 171-200.

Pekrun R. Progreso y problemas abiertos en la investigación de emociones educativas. Aprendizaje e Instrucción. 2005; 15(5): 497-506.

Kesici Ş, Baloğlu M, Deniz ME. Estrategias de aprendizaje autorreguladas en relación con la ansiedad estadística. Learn Indiv Dif. 2011; 21: 472-7.

Haskin J, Smith M, Racine M. Disminución de la ansiedad y la frustración en el aula de español. 2013.

Published

2020-03-26

How to Cite

1.
Lora Loza MG. Attitude, motivation and anxiety, and their relationship with the academic performance in graduate students. Universidad César Vallejo, 2017. Horiz Med [Internet]. 2020Mar.26 [cited 2025May1];20(1):37-44. Available from: https://www.horizontemedico.usmp.edu.pe/index.php/horizontemed/article/view/812

Issue

Section

Original article