Health research priorities in university theses in Puno, Peru
DOI:
https://doi.org/10.24265/horizmed.2021.v21n3.10Keywords:
Academic dissertation, Health priorities, ResearchAbstract
This research aimed to determine the frequency that national health research priority topics are addressed in university theses in Puno, Peru. This was an observational cross-sectional study conducted in 482 theses approved between 2016 and 2018 in universities’ schools of medicine (25.10 %), nursing (46.47 %), nutrition (18.46 %) and psychology (9.95 %) in Puno. A greater proportion of descriptive (56.84 %) and non-experimental research works (90.45 %) were found. The priority topics were mental health (7.05 %); human resources (6.22 %); malnutrition and anemia (18.87 %); maternal, perinatal and neonatal mortality (4.77 %); tuberculosis (1.86 %); cancer (5.80 %); high blood pressure, dyslipidemia and cardiovascular diseases (3.52 %); health policy and management (0.41 %); diabetes mellitus (7.46 %); and respiratory infections and pneumonia (5.60 %). Traffic accidents were not considered in this group. It is concluded that over 50 % of the theses from the universities in Puno address a health research priority topic.
Downloads
References
Mayta-Tristán P, Toro-Huamanchumo CJ, Alhuay-Quispe J, Pacheco-Mendoza J. Producción científica y licenciamiento de escuelas de medicina en el Perú. Rev Peru Med Exp Salud Pública. 2019;36(1):106.
Hernández R, Carranza R, Caycho-Rodriguez T, Cabrera-Orosco I, Arias D. Publicaciones científicas en revistas peruanas de psicología: un análisis desde la participación estudiantil. Rev Digit Investig en Docencia Univ. 2019;13(2):19–28.
Moquillaza-Alcántara VH. Producción científica asociada al gasto e inversión en investigación en universidades peruanas. An Fac Med. 2019;80(1):56–9.
Gonzales-Saldaña J, Chavez-Uceda T, Lemus-Arteaga K, Silva-Ocas I, Galvez-Olortegui T, Galvez-Olortegui J. Scientific production of the medical faculty of a Peruvian university in SCOPUS and PubMed. Educ Medica. 2018;19:128–34.
Luna-Solís Y. Producción científica en salud mental en Perú. Reto en tiempos de reforma de salud. Acta Méd Peruana. 2015;32(1):36–40.
Instituto Nacional de Salud. Prioridades de Investigación en Salud en el Perú 2010 - 2014: La experiencia de un proceso participativo y descentralizado/Sistematización de la experiencia [Internet]. INS: Lima; 2011. Disponible en: http://www.ins.gob.pe/insvirtual/images/otrpubs/pdf/Prioridades %5B13.6.11%5D.pdf
Caballero P, Yagui M, Espinoza M, Castilla T, Granados A, Velásquez A, et al. Prioridades regionales y nacionales de Investigación en Salud, Perú 2010-2014: un proceso con enfoque participativo y descentralista. Rev Peru Med Exp Salud Pública. 2014;27(3):398–411.
Instituto Nacional de Salud. Definición de Prioridades Nacionales de Investigación en Salud 2015 – 2021 [Internet]. INS. Disponible en: https://web.ins.gob.pe/es/prensa/noticia/definicion-de-prioridades-nacionales-de-investigacion-en-salud-2015-2021
Ministerio de Salud. Prioridades de Investigación en Salud 2019 - 2023 [Internet]. MINSA: Lima; 2019. Disponible en: https://web.ins.gob.pe/index.php/es/investigacion-en-salud/prioridades-de-investigacion
Ato M, López J, Benavente A. Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. An Psicol. 2013;29(3):1038–59.
Quispe-Juli CU, Aragón C, Moreno-Loaiza O. Escaso número de tesis enmarcadas en las prioridades de investigación en salud en una facultad de medicina peruana Scant. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud (ACIMED). 2019;30(1):1–14.
Laguna-Torres VA, Francia-Romero J, Bisso-Andrade A, Guerreros A, Cerna-Barco J, Sanchez-Vergaray E, et al. Vigilancia, prevención y control del virus de la influenza en Perú. Rev Peru Med Exp Salud Pública. 2019;36(3):511–4.
Carrillo-Larco RM, Bernabé-Ortiz A. Diabetes mellitus tipo II en Perú: una revisión sistemática sobre la prevalencia e incidencia en población general. Rev Peru Med Exp Salud Pública. 2018;36(1):1–11.
Avila J, Tavera M, Carrasco M. Características epidemiológicas de la mortalidad neonatal en el Perú, 2011-2012. Rev Peru Med Exp Salud Pública. 2015;32(3):423–30.
Mamani Benito OJ. Calidad metodológica y características de las tesis de pregrado de psicología de una universidad privada del Perú. Propósitos y Represent. 2018;6(2):301.
Castro-Maldonado B, Callirgos-Lozada C, Caicedo-Pisfil M, Plasencia-Dueñas A, Diaz-Velez C. Características de las tesis de pregrado de Medicina de una universidad pública del Perú. Horiz Med. 2015;15(3):34–9.
Mamani-Benito O, Ramos G, Rodrigo D, Quispe F, Chipana N. Publicación científica y características de las tesis de salud de universidades del departmento de Puno, Peru. Horiz Med. 2020;20(3):e1149.
Mamani-Benito OJ. La asesoría de tesis en pregrado: una labor que requiere un nuevo enfoque. Rev Medica Hered. 2019;30(2):124.
Mamani O. El asesor de tesis como Coach: una alternativa para impulsar la producción científica estudiantil. Educ Médica Super. 2018;33(1):e1590.
Mamani-Benito O, Ventura-León J, Caycho-Rodriguez T. Publicación cientifica de docentes que conforman el jurado de tesis en una Facultad de Ciencias de la Salud peruana. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud (ACIMED). 2019;30(3):1–9.
Mamani OJ. Publicación científica y características de asesores de tesis de una Escuela De Psicología Peruana. Apunt Univ. 2019;9(2):27–36.
Pereyra-Elías R, Huaccho-Rojas J, Taype-Rondan Á, Mejia CR, Mayta-Tristán P. Publicación y factores asociados en docentes universitarios de investigación científica de escuelas de medicina del Perú. Rev Peru Med Exp Salud Pública. 2014;31(3):424–30.
Mejia CR, Cáceres OJ, Vera CA, Inga-Berrospi F, Mayta-Tristán P. Percepción y factores asociados a insatisfacción que los médicos recién graduados tienen de sus asesores de tesis, Lima-Perú. Rev Cuba Educ Médica Super. 2016;30(4):340–8.
Taype-Rondán A, Huaccho-Rojas J, Pereyra-Elias R, Mejia C, Mayta-Tristan P. Caracteristicas de los cursos de investigación en escuelas de medicina del Perú. Arch Med. 2015;11(2):1–7.
Mejia CR, Valladares-Garrido MJ, Almanza-Mio C, Benites-Gamboa D. Participación en una sociedad científica de estudiantes de Medicina asociada a la producción científica extracurricular en Latinoamérica. Educ Médica. 2018;20:99–103.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Horizonte Médico (Lima)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Horizonte Médico (Lima) (Horiz. Med.) journal’s research outputs are published free of charge and are freely available to download under the open access model, aimed at disseminating works and experiences developed in biomedical and public health areas, both nationally and internationally, and promoting research in the different fields of human medicine. All manuscripts accepted and published in the journal are distributed free of charge under the terms of a Creative Commons license – Attribution 4.0 International (CC BY 4.0).