Willingness for scientific research in health science students

Authors

  • Eduard Antonio Maury-Sintjago Universidad del Bío-Bío, Facultad de Ciencias de la Salud y de los Alimentos, Departamento de Nutrición y Salud Pública, Chillán, Chile http://orcid.org/0000-0002-9482-8268
  • Estefanía Valenzuela-Figueroa Universidad del Bío-Bío, Facultad de Ciencias de la Salud y de los Alimentos, Departamento de Nutrición y Salud Pública, Chillán, Chile https://orcid.org/0000-0002-3949-8358
  • Massiel Henríquez-Riquelme Universidad del Bío-Bío, Facultad de Ciencias de la Salud y de los Alimentos, Departamento de Nutrición y Salud Pública, Chillán, Chile http://orcid.org/0000-0002-8677-6429
  • Alejandra Rodríguez-Fernández Universidad del Bío-Bío, Facultad de Ciencias de la Salud y de los Alimentos, Departamento de Nutrición y Salud Pública, Chillán, Chile http://orcid.org/0000-0002-3982-3165

DOI:

https://doi.org/10.24265/horizmed.2018.v18n2.05

Keywords:

Attitudes, Research, Health care students

Abstract

Objective: To determine the willingness for scientific research in Chilean health science students. Materials and methods: An observational, descriptive, cross-sectional, prospective study. The sample consisted of 246 health science students. A 22-item questionnaire on attitudes to research (α Cronbach = 0.895) was conducted using a 5-point Likert scale (1 to 5). Descriptive and inferential statistics were applied. Significance was established at p = 0.05. Results: The questionnaire mean score was 2.7±1.01, which indicated low willingness for scientific research in health science students. The items with the lowest scores were associated with statistical analysis and scientific literature search. The academic program with the highest willingness index was nursing, while occupational therapy and phonoaudiology had the lowest willingness indexes. Conclusions: It is necessary to promote in students the importance of scientific grounding to face health situations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Plazas Vargas Merideidy, Gómez Suarez Marcela, Castro Moreno Carlos Alberto. Actitud en estudiantes de Ciencias de la Salud hacia el conocimiento científico. Rev Cienc. Salud. 2013; 11(1):83-91. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/recis/v11n1/v11n1a06.pdf

Álvarez-Muñoz P. Pérez-Montoro M. Políticas científicas públicas en Latinoamérica. Prof Inf. 2016; 25(5):758-766. Disponible en: https://recyt.fecyt.es/index.php/EPI/article/view/epi.2016.sep.06

Sánchez-Duque J. Gómez-González J, Rodríguez-Morales A. Publicación desde el pregrado en Latinoamérica: dificultades y factores asociados en estudiantes de Medicina. Investigación educ médica. 2017; 22 (6):104-108. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2007505716300424

Silva S, Zúñiga-Cisneros J, Ortga-Loubon Ch, Yau A, Castro F, Barría-Castro J, et al. Conocimientos y actitudes acerca de la investigación científica en los estudiantes de medicina de la Universidad de Panamá. Arch Med. 2013; 9(3): 1-10. Disponible en: http://www.archivosdemedicina.com/medicina-de-familia/conocimientosy-actitudes-acercade-la-investigacincientfica-en-losestudiantes-demedicina-de-launiversidad-depanam.php?aid=613

Pelcastre Villafuerte L, Gómez Serrato AR, Zavala G. Actitudes hacia la ciencia de estudiantes de educación preuniversitaria del centro de México. Rev Eurek. 2015; 12(3):475-490. Disponible en: http://rodin.uca.es/xmlui/handle/10498/17603

Peña Rodríguez A, Suárez Martínez R, Sanjuán Gomez G, Rabell Piera O, Gómez Martínez M, Morales Velázquez IC. Actitudes hacia la asignatura de Estadística en estudiantes de la Facultad de Ciencias Médicas "General Calixto García". Rev Haban Cienc Méd. 2015; 14(6): 872-883. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2015000600016

Torres Aviles F, Aparicio Pereda A, Bazán Guzman J, Joao Abdounur O. Actitudes hacia la estadística en Universitarios del Área de las ciencias de una universidad pública. Educ Matem Pesq Sao Paulo. 2015; 17(1):45-73. Disponible en: http://www.producao.usp.br/bitstream/handle/BDPI/51337/2713161.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Rodríguez Feijóo N. Actitudes de los estudiantes universitarios hacia la Estadística. Interdisciplinaria. 2011; 28(2):199-205. Disponible en: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1668-70272011000200002

Ochoa-Vigo K, Bello Vidal C, Villanueva Benites M, Ruiz-Garay M, Manrique Borjas G. Percepción y actitud del universitario de enfermería sobre su formación en investigación. Rev Med Hered. 2016; 27(4):204-215. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1018-130X2016000400003

Alonso Trujillo J, Alonso Ricardez A, Valadez Diaz D. Actitud hacia la investigación científica de estudiantes de enfermería. Cuid Arte "el arte del cuidado", 2015; 4(7): 24-35. Disponible en: http://journals.iztacala.unam.mx/index.php/cuidarte/article/view/329

Published

2018-06-30

How to Cite

1.
Maury-Sintjago EA, Valenzuela-Figueroa E, Henríquez-Riquelme M, Rodríguez-Fernández A. Willingness for scientific research in health science students. Horiz Med [Internet]. 2018Jun.30 [cited 2025Jun.20];18(2):27-31. Available from: https://www.horizontemedico.usmp.edu.pe/index.php/horizontemed/article/view/726

Issue

Section

Original article