Willingness for scientific research in health science students
DOI:
https://doi.org/10.24265/horizmed.2018.v18n2.05Keywords:
Attitudes, Research, Health care studentsAbstract
Objective: To determine the willingness for scientific research in Chilean health science students. Materials and methods: An observational, descriptive, cross-sectional, prospective study. The sample consisted of 246 health science students. A 22-item questionnaire on attitudes to research (α Cronbach = 0.895) was conducted using a 5-point Likert scale (1 to 5). Descriptive and inferential statistics were applied. Significance was established at p = 0.05. Results: The questionnaire mean score was 2.7±1.01, which indicated low willingness for scientific research in health science students. The items with the lowest scores were associated with statistical analysis and scientific literature search. The academic program with the highest willingness index was nursing, while occupational therapy and phonoaudiology had the lowest willingness indexes. Conclusions: It is necessary to promote in students the importance of scientific grounding to face health situations.
Downloads
References
Plazas Vargas Merideidy, Gómez Suarez Marcela, Castro Moreno Carlos Alberto. Actitud en estudiantes de Ciencias de la Salud hacia el conocimiento científico. Rev Cienc. Salud. 2013; 11(1):83-91. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/recis/v11n1/v11n1a06.pdf
Álvarez-Muñoz P. Pérez-Montoro M. Políticas científicas públicas en Latinoamérica. Prof Inf. 2016; 25(5):758-766. Disponible en: https://recyt.fecyt.es/index.php/EPI/article/view/epi.2016.sep.06
Sánchez-Duque J. Gómez-González J, Rodríguez-Morales A. Publicación desde el pregrado en Latinoamérica: dificultades y factores asociados en estudiantes de Medicina. Investigación educ médica. 2017; 22 (6):104-108. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2007505716300424
Silva S, Zúñiga-Cisneros J, Ortga-Loubon Ch, Yau A, Castro F, Barría-Castro J, et al. Conocimientos y actitudes acerca de la investigación científica en los estudiantes de medicina de la Universidad de Panamá. Arch Med. 2013; 9(3): 1-10. Disponible en: http://www.archivosdemedicina.com/medicina-de-familia/conocimientosy-actitudes-acercade-la-investigacincientfica-en-losestudiantes-demedicina-de-launiversidad-depanam.php?aid=613
Pelcastre Villafuerte L, Gómez Serrato AR, Zavala G. Actitudes hacia la ciencia de estudiantes de educación preuniversitaria del centro de México. Rev Eurek. 2015; 12(3):475-490. Disponible en: http://rodin.uca.es/xmlui/handle/10498/17603
Peña Rodríguez A, Suárez Martínez R, Sanjuán Gomez G, Rabell Piera O, Gómez Martínez M, Morales Velázquez IC. Actitudes hacia la asignatura de Estadística en estudiantes de la Facultad de Ciencias Médicas "General Calixto García". Rev Haban Cienc Méd. 2015; 14(6): 872-883. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2015000600016
Torres Aviles F, Aparicio Pereda A, Bazán Guzman J, Joao Abdounur O. Actitudes hacia la estadística en Universitarios del Área de las ciencias de una universidad pública. Educ Matem Pesq Sao Paulo. 2015; 17(1):45-73. Disponible en: http://www.producao.usp.br/bitstream/handle/BDPI/51337/2713161.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Rodríguez Feijóo N. Actitudes de los estudiantes universitarios hacia la Estadística. Interdisciplinaria. 2011; 28(2):199-205. Disponible en: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1668-70272011000200002
Ochoa-Vigo K, Bello Vidal C, Villanueva Benites M, Ruiz-Garay M, Manrique Borjas G. Percepción y actitud del universitario de enfermería sobre su formación en investigación. Rev Med Hered. 2016; 27(4):204-215. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1018-130X2016000400003
Alonso Trujillo J, Alonso Ricardez A, Valadez Diaz D. Actitud hacia la investigación científica de estudiantes de enfermería. Cuid Arte "el arte del cuidado", 2015; 4(7): 24-35. Disponible en: http://journals.iztacala.unam.mx/index.php/cuidarte/article/view/329
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Horizonte Médico (Lima)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Horizonte Médico (Lima) (Horiz. Med.) journal’s research outputs are published free of charge and are freely available to download under the open access model, aimed at disseminating works and experiences developed in biomedical and public health areas, both nationally and internationally, and promoting research in the different fields of human medicine. All manuscripts accepted and published in the journal are distributed free of charge under the terms of a Creative Commons license – Attribution 4.0 International (CC BY 4.0).