Levels of health services audit proficiency among primary health care physicians from Comas district, 2018
DOI:
https://doi.org/10.24265/horizmed.2021.v21n2.04Keywords:
Professional competence, Primary health care, Management auditAbstract
Objective: To identify the levels of health services audit proficiency among primary health care physicians from Comas district in 2018. Materials and methods: An analytical study was conducted. Out of a population of 110 physicians, 32 accepted to participate in the study. Sociodemographic variables and five types of health services audit proficiency were assessed: the first four were graded as “pass,” “in process” and “fail,” while the fifth was scored as “basic,” “intermediate” and “advanced.” The data was processed using SPSS Statistics statistical software version 24.00. Results: Sixty-two point five zero percent (62.50 %) of the study population consisted of attending physicians, while 37.50 % were medical chief officers. Males (68.80 %) prevailed over females (31.30 %). The global result of the levels of health services audit proficiency was “fail” (50.00 %), “in process” (43.80 %) and “pass” (6.25 %). Conclusions: Six point two five percent (6.25 %) of the study population achieved the “pass” score in the health services audit proficiency. The variables “tenure” (Sig. = 0.011) and “general training” (Sig. = 0.031) were significantly related to the development of health services audit proficiency.
Downloads
References
Shah MN, Prakash A. Developing generic competencies for infrastructure managers in India. Int J Proj Manag. 2018.
Saravan T, Shanmugapriya S. A study on the effectiveness of teaching the principles and methods of clinical audit to medical postgraduates. Curr Med Res Pract. 2018; 8(2018): 59-63.
Llanos Zavalaga F. Auditoría en el primer nivel de atención. Rev Med Hered. 2000; 11(3): 107-12.
Ministerio de Salud. Documento Técnico: "Sistema de Gestión de la Calidad en Salud". RM n°519/2006/MINSA, de 30 de mayo [Internet]. Diario oficial El Peruano. Lima; 2006. Disponible en: http://bvs.minsa.gob.pe/local/dgsp/000_SGCALIDAD-1.pdf
Ministerio de Salud. Listado de Estándares de Acreditación para Establecimientos de Salud y Servicios Médicos de Apoyo de la Norma Técnica N°050-MINSA/DGSP-V02, Resolución Ministerial N°456.2007/MINSA, de 04 de junio [Internet]. Diario oficial El Peruano. Lima; 2007. Disponible en: http://www.minsa.gob.pe/comisiones/acreditacion/normatividad.asp
Chirino-Muñoz MS. Competencias laborales del auditor de servicios de salud: un análisis funcional Venezuela, 2008. Rev Salud Pública. 2010; 12(5): 833-42.
Araya-Pizarro SC. Competencias genéricas de los estudiantes de Auditoría requeridas por las Big Four en Chile. Cuadernos de Contabilidad. 2019; 49(20).
Ministerio de Salud. Guía Técnica para la Identificación de Competencias y Diseño de Estándares e Instrumentos de Evaluación de Competencias Específicas con el Enfoque Funcional, Resolución Ministerial n°251-2014/MINSA, de 24 de marzo [Internet]. Diario ofical El Peruano. Lima; 2014. Disponible en: http://www.minsa.gob.pe/dggdrh/libros/pdf/s1/Minsa_oga_Guiatecnica.pdf
Ministerio de Salud. Guía Técnica del Evaluador para la Acreditación de Establecimientos de Salud y Servicios Médicos de apoyo, Resolución Ministerial n°270-2009/MINSA, de 23 de abril [Internet]. Diario oficial El Peruano. Lima; 2009. Disponible en: http://www.minsa.gob.pe/comisiones/acreditacion/normatividad.asp
Preger CM, Berger I, Gonçalves de Fonte CA, Mascarello HC. Perfil dos Médicos Auditores No Estado do Rio Grande do Sul. Rev Assoc Med Bras. 2005; 51(2): 87-92.
Furiady O, Kurnia R. The effect of work experience, competency, motivation, accountability and objectivity towards audit quality. Procedia Soc Behav Sci. 2015; 211: 328-35.
Rodríguez Córdoba MP, Bustamante Lozano U. Desarrollo de Competencias para el comportamiento ético-gerencial: un enfoque de responsabilidad. Cuad Adm Bogotá (Colombia). 2008; 21(35): 205-28.
Girlado LA, Grisales LM, Ortiz P. Relación entre el nivel de desarrollo de las competencias en los gerentes de las IPS y la calidad institucional, Antioquia, 2005. Rev Fac Nac Salud Pública. 2006; 26(2): 1-11.
Giraldo LA, Grisales LM. Identificación y normalización de las competencias en los gerentes de las instituciones prestadoras de servicios de salud. Rev Fac Nac Salud Pública. 2005; 23(2): 31-51.
Seguro Integral de Salud. Informe Final de la Comisión Interventora del Seguro Integral de Salud - Final [Internet]. Lima; 2017. Disponible en: https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/
file/1086161/20170628_InformeFinalComisionInterventoraSIS.pdf
Gallego M. Gestión Basada en Competencias Contribución efectiva al logro de objetivos organizacionales. Revista universidad EAFIT. 2000; 36(119).
Chapman SJ, Glasbey JC, Khatri C, Michael K, Nepogodiev D, Bhangu A, et al. Promoting research and audit at medical school: evaluating the educational impact of participation in a student-led national collaborative study. BMC Medical Education. 2015; 47(15).
STARSurg Collaborative. Medical research and audit skills training for undergraduates: An international analysis and student-focused needs assessment. Postgrad Med J. 2017.
Gérvas J. La Gerencia vista desde la Consulta, a través del prisma de la calidad asistencial. SEMERGEN. 2005; 31(1): 15-7.
Muñoz Arias J, Calderón Hernández G. Gerencia y competencias distintivas dinámicas en instituciones prestadoras de servicios de salud. Revista Gerenc Polit Salud. 2008; 7(15): 131-54.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Horizonte Médico (Lima)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Horizonte Médico (Lima) (Horiz. Med.) journal’s research outputs are published free of charge and are freely available to download under the open access model, aimed at disseminating works and experiences developed in biomedical and public health areas, both nationally and internationally, and promoting research in the different fields of human medicine. All manuscripts accepted and published in the journal are distributed free of charge under the terms of a Creative Commons license – Attribution 4.0 International (CC BY 4.0).