Factors associated with healthcare satisfaction among patients admitted to a national hospital in Lima, 2018

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24265/horizmed.2022.v22n3.01

Keywords:

Patient Satisfaction, Hospitalization, Health Care (Public Health)

Abstract

Objective: To identify the factors associated with healthcare satisfaction among patients admitted to Hospital Nacional Arzobispo Loayza (HNAL) in August 2018. Materials and methods: A survey-based cross-sectional study conducted with 149 patients admitted to the HNAL Internal Medicine ward and selected by simple random sampling. The study included patients ≥18 years and excluded those disoriented to time, place and person, or who did not speak Spanish. An instrument based on a Ministry of Health (MINSA) survey was designed and then validated by experts (coefficient of concordance: 0.9) and a pilot test (Cronbach's alpha: 0.8). Data was processed using Excel and analyzed using SPSS Statistics V12. The variables’ descriptive analysis and association were performed by chi-square test, Fisher's exact test and logistic regression analysis. Results: The main factors were female sex (50.30 %) and primary education (35.57 %). Healthcare satisfaction accounted for 84.60 %. The bivariate analysis showed that satisfaction was associated with education level, customer service, trust, complete physical exam, information on health problems, easy-to-understand information, operation hours, waiting time, comfort, cleanliness, privacy, healthcare personnel (doctors, nurses, technicians) problem-solving skills, and solutions to health problems (p < 0.005). The logistic regression analysis showed that satisfaction was associated with customer service (p = 0.011; CI: 0.03 – 0.462), complete physical exam (p = 0.04; CI: 0.042 – 0.932) and education level (p = 0.06; CI: 0.264 – 0.804).Conclusions: The factors associated with healthcare s atisfaction among patients admitted to HNAL were customer service, complete physical exam and education level. The satisfaction level was high.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Seclén-Palacin J, Darras C. Satisfacción de usuarios de los servicios de salud: factores sociodemográficos y de accesibilidad asociados: Perú, 2000. An Fac Med. 2005; 66(2): 127-40.

Gattinara BC, lbacache J, Puente CT, Giaconi J, Caprara A. Percepción de la comunidad acerca de la calidad de los servicios de salud públicos en los distritos Norte e lchilo, Bolivia. Cad Saúde Públ. 1995; 11(3): 425-38.

Donavedian A. Selección de sus principales artículos publicados en “Calidad Asistencial”. Rev Calid Asist. 2001; 16(Supl. 1).

Castillo L, Dougnac A, Vicente I, Muñoz V, Rojas V. Los predictores de satisfacción de pacientes en un centro hospitalario universitario. Rev Méd Chile. 2007; 135(6): 696-701.

Haas JS, Cook EF, Puopolo AL, Burstin HR, Cleary PD, Brennan TA. Is the professional satisfaction of general internists associated with patient satisfaction? J Gen Intern Med. 2000; 15(2): 122-8.

Thi PLN, Briancon S, Empereur F, Guillermin F. Factors determining inpatient satisfaction with care. Soc Sci Med. 2002; 54(4): 493-504.

Ministerio de Salud. Encuesta de satisfacción de usuarios externos de servicios de salud, 2002 [Internet]. Lima: Minsa; 2002. Disponible en: https://sisbib.unmsm.edu.pe/bvrevistas/situa/2004_n23/bib_satisfaccion.htm

Medina-Lezama M, Esquicha-Medina A. Grado de satisfacción de los pacientes asegurados hospitalizados en la Clínica Virgen de las Mercedes, Hospital Militar de Lima. Rev Enferm Herediana. 2013; 6(2): 96-106.

Castro-Prieto MR, Villagarcia-Zecereda H, Saco-Méndez S. Satisfacción del usuario de los servicios de hospitalización del Hospital Antonio Lorena, mayo-agosto 2003. SITUA. 2003; XXIII.

Gogeascoechea-Trejo MC, Pavón-León P, Blázquez-Morales MSL, Blázquez-Domínguez CR, Rabatte-Suárez I. Satisfacción y trato al usuario en un hospital universitario. Rev Med UV. 2009; 9(1): 5-10.

Zemni I, Safer M, Khelil M, Kacem M, Zoghlami C, Abdelaziz AB. Patient satisfaction in a tertiary care center (Tunisia, 2015-2016). Tunis Med. 2018; 96(10-11): 737-45.

Parra PH, Alegría RMB, Castillo AM, Montestinos MDH, Cebrián RG, Urra JEC. Factores relacionados con la satisfacción del paciente en los servicios de urgencias hospitalarios. Gac Sanit. 2012; 26(2): 159-65.

Hernández-Vásquez A, Rojas-Roque C, Prado-Galbarro FJ, Bendezu-Quispe G. Satisfacción del usuario externo con la atención en establecimientos del Ministerio de Salud de Perú y sus factores asociados. Rev Perú Med Exp Salud Pública. 2019; 36(4): 620-8.

Ministerio de Salud. Aseguramiento Universal en Salud - AUS [Internet]. Lima: Minsa; 2010. Disponible en: http://bvs.minsa.gob.pe/local/MINSA/4478.pdf

Romero A, Mabel C, Aparicio AMP, Cevallos CM, Méndez SC. Satisfacción del usuario de los servicios de hospitalización del Hospital Nacional Sur Este EsSalud Cusco - noviembre diciembre 2000. SITUA. 2001; 9(17): 18-26.

Fitzpatrick R. The assessment of patient satisfaction. In: Assessment and evaluation of health and medical care: a methods text. London: Open University Press; 1997.

Herrera-Kiengelher L, Villamil-Álvarez M, Pelcastre-Villafuerte B, Cano-Valle F, López-Cervantes M. Relación del personal de salud con los pacientes en la Ciudad de México. México. Rev Saúde Pública. 2009; 43(4): 589-94.

Ramos-Rodríguez C. Percepción de las relaciones médico-paciente, por parte de los usuarios externos de un departamento de medicina. An Fac Med. 2008; 69(1): 12-6.

Riveros SJ, Berne MC. Análisis de la opinión de usuarios sobre calidad percibida y satisfacción con hospitales públicos: Estudio de caso desde la perspectiva de la aplicación del marketing. Rev Méd Chile. 2007; 135: 862-70.

Adauto-Quispe GK. Nivel de satisfacción de los pacientes atendidos en el Servicio de Cirugía del Hospital Nacional Arzobispo Loayza octubre-diciembre 2017 [Tesis de pregrado]. Lima: Universidad Nacional Federico Villarreal. Facultad de Medicina; 2018.

Sihuin-Tapia EY, Gómez-Quispe OE, Ibáñez-Quispe V. Satisfacción de usuarios hospitalizados en un hospital de Apurímac, Perú. Rev Perú Med Exp Salud Pública. 2015; 32(2): 299-30.

Gómez-Payo S, Río-Moro O, Manrique-García A, Rodríguez-Martín MC, Fernández-Pardo MJ. Satisfacción del usuario en el Hospital Geriátrico Virgen del Valle de Toledo. Rev Calid Asist. 2012; 27(2): 78-84

Sullivan EE, Ellner A. Strong patient-provider relationships drive healthier outcomes. Harvard Business Rev. 2015.

Barrios-Ipenza F, Calvo-Mora A, Criado-García F, Curioso WH. Quality evaluation of health services using the Kano model in two hospitals in Peru. Int J Environ Res Public Health. 2021; 18: 6159.

Published

2022-09-27

How to Cite

1.
Rodríguez Gambetta PG, Reategui Barrera A, Pantoja Sánchez LR. Factors associated with healthcare satisfaction among patients admitted to a national hospital in Lima, 2018. Horiz Med [Internet]. 2022Sep.27 [cited 2025May2];22(3):e1769. Available from: https://www.horizontemedico.usmp.edu.pe/index.php/horizontemed/article/view/1769

Issue

Section

Original article