Scientific publication and characteristics of the health thesis of universities in the department of Puno, Peru

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24265/horizmed.2020.v20n3.10

Keywords:

Electronic publications, Undergraduate medical education, Academic dissertation

Abstract

An observational cross-sectional study was conducted in order to determine the publication frequency of undergraduate health theses and identify their characteristics. The study population consisted of 482 health theses from four universities of the department of Puno approved between 2016 and 2018. Such theses belonged to the areas of medicine (25.10 %), nursing (46.5 %), nutrition (18.5 %) and psychology (10.00 %). The results show that 56.8 % of the theses used a descriptive design, 90.5 % used a non-experimental design, 36.1 % involved the hospital population and 58.70 % used a sample of 51 to 200 participants. Furthermore, only five theses (1.00 %) were published in an indexed scientific journal. It is concluded that there is a very low publication frequency of undergraduate health theses from universities of Puno, research studies use a basic design with a narrow scope and most research studies have a small sample size.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Luna-Solís Y. Producción científica en salud mental en Perú. Reto en tiempos de reforma de salud. Acta Méd Perú. 2015; 32(1): 36-40.

Taype-Rondán Á, Lajo-Aurazo Y, Huamaní C. Producción científica peruana sobre trastornos mentales en SciELO-Perú, 2006-2011. Rev Médica Hered. 2012; 23(3): 166.

Huaraca-Hilario CM, Apaza-Alcayhuaman A, Mejía CR. Publicación científica estudiantil en los últimos diez años: realidad peruana. Educ Méd Super. 2017; 31(3).

Atamari-Anahui N, Roque-Roque JS, Robles-Mendoza RA, Nina Moreno PI, Falcón-Huancahuiri BM. Publicación de tesis de pregrado en una facultad de Medicina en Cusco, Perú. Rev Médica Hered. 2015; 26(4): 217-21.

Taype-Rondán Á, Carbajal-Castro C, Arrunategui-Salas G, ChambiTorres J. Limitada publicación de tesis de pregrado en una facultad de medicina de Lima, Perú, 2000-2009. Ann Fac Med. 2012; 73(6): 153-7.

Mamani O. Calidad metodológica y características de las tesis de pregrado de psicología de una universidad privada del Perú. Propos y Represent. 2018; 6(2): 301-19.

Miyahira J. Se necesita mejorar el proceso de elaboración de tesis en pregrado. Rev Médica Hered. 2018; 29(3): 135.

Mayta-Tristán P. Tesis en formato de artículo científico: oportunidad para incrementar la producción científica universitaria. Acta Méd Perú. 2016; 33(2): 95-8.

Montero I, León OG. A guide for naming research studies in psychology. Int J Clin Heal Psychol. 2007; 7(3): 847-62.

Mejía CR, Valladares-Garrido MJ, Almanza-Mío C, Benites-Gamboa D. Participación en una sociedad científica de estudiantes de medicina asociada a la producción científica extracurricular en Latinoamérica. Educ Médica. 2018; 20: 99-103.

Alarco J, Changllio-Calle G, Cahuana-Salazar M. Investigación en pregrado: interés según sexo y ciclo académico. Educ Médica. 2017; 18(1): 67-73.

Corrales-Reyes IE, Dorta-Contreras AJ. Students’ scientific production: a proposal to encourage it. Medwave. 2018; 18(01): e7166.

Corrales-Reyes IE, Rodríguez M de J, Reyes JJ, García M. Limitantes de la producción científica estudiantil. Educ Médica. 2017; 18(3): 199-202.

Castro-Maldonado B, Callirgos-Lozada C, Caicedo-Písfil M, Plasencia-Dueñas E, Díaz-Vélez C. Características de las tesis de pre-grado de Medicina de una universidad pública del Perú. Horiz Med. 2015; 15(3): 34-9.

Osada J, Loyola-Sosa S, Ruiz-Grosso P. Publicación de trabajo de conclusión de curso de estudiantes de medicina de una universidad peruana. Rev Bras Educ Médica. 2014; 38(3): 308-13.

Castro Rodríguez Y, Cósar-Quiroz J, Arredondo-Sierralta T, Sihuay-Torres K. Scientific production of theses supported and published by students of dentistry. Educ Médica. 2018; 19: 85-9.

Aiquipa J, Ramos C, Curay R, Guizado L. Factores implicados para realizar o no realizar tesis en estudiantes de psicología. Propos y Represent. 2018; 6(1): 21-52.

Published

2020-07-22

How to Cite

1.
Mamani-Benito OJ, Ramos Vilca G, Rodrigo Ccaso DJ, Quispe Mayta F, Chipana Paye NS. Scientific publication and characteristics of the health thesis of universities in the department of Puno, Peru. Horiz Med [Internet]. 2020Jul.22 [cited 2025May11];20(3):e1149. Available from: https://www.horizontemedico.usmp.edu.pe/index.php/horizontemed/article/view/1149

Issue

Section

Original brief

Most read articles by the same author(s)