Scientific output among thesis advisors: what is the situation of the nutrition undergraduate program in Peru?
DOI:
https://doi.org/10.24265/horizmed.2022.v22n1.09Keywords:
Bibliometrics, Nutritional Sciences, Faculty , Academic Dissertation, PeruAbstract
Scientific output is an important indicator in the health field that should be assessed but has not been considered in the schools of nutrition. This paper aims to describe and characterize the scientific output among thesis advisors from a Peruvian private university’s school of nutrition. A descriptive-observational, cross-sectional and bibliometric research was conducted to determine the scientific output of 18 advisors of 57 undergraduate theses from a private university’s school of nutrition, which were accepted between 2013 and 2019. It was found that 66.70 % of the advisors had at least one scientific publication. Out of this group, 50.00 % and 38.90 % continued publishing in the following five and three years, respectively. Twenty-two point two zero percent (22.20 %) of the articles were published in Scopus database and 11.10 % in SciELO database. The scientific output accounted for 71 articles (written by 12 advisors), out of which 85.90 % were original papers, 91.50 % were open access publications, 78.90 % were written in Spanish and 22.50 % received funding. It is concluded that the scientific output among thesis advisors from a Peruvian private university’s school of nutrition was low in recent years.
Downloads
References
Duarte de Krummel M. Importancia de la investigación científica en la vida universitaria. Rev Científica la UCSA. 2015; 2(2): 3-5.
Lam Díaz RM. La redacción de un artículo científico. Rev Cubana Hematol Inmunol Hemoter. 2016; 32(1): 57-69.
Van Noorden R. The impact gap: South America by the numbers. Nature. 2014; 510(7504): 202-3.
Consejo Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación Tecnológica. Principales indicadores bibliométricos de la actividad científica peruana, 2006-2011. Lima: Perú; 2014.
Mamani Benito OJ. El asesor de tesis como Coach: una alternativa para impulsar la producción científica estudiantil. Educ Med Super. 2019; 33(1): e1590.
Herrera-Añazco P, Valenzuela-Rodríguez G, Pacheco-Mendoza J, Málaga G. Producción científica de los vicerrectores de investigación en universidades peruanas que tienen una facultad de medicina. Medwave. 2017; 17(8): e7074.
Valenzuela-Rodríguez G, Herrera-Añazco P, Hernández AV. Producción científica de los decanos de las facultades de medicina en Perú. Salud Pública Méx. 2015; 57(5): 364-5.
Pereyra-Elías R, Huaccho-Rojas JJ, Taype-Rondan Á, Mejia CR, Mayta-Tristán P. Publicación y factores asociados en docentes universitarios de investigación científica de escuelas de medicina del Perú. Rev Perú Med Exp Salud Pública. 2014; 31(3): 424-30.
Taype-Rondán Á, Carbajal-Castro C, Arrunategui-Salas G, Chambi-Torres J. Limitada publicación de tesis de pregrado en una facultad de medicina de Lima, Perú, 2000-2009. An Fac Med. 2012; 73(2): 153-7.
Atamari-Anahuia N, Sucasaca-Rodrígueza C, Marroquin-Santa Cruz JA. Publicación científica de asesores de tesis de pregrado en una escuela de medicina de Cusco, Perú. Investigación Educ Médica. 2016; 5(20): 279-80.
Alarcon-Ruiz CA, Quezada MA. Publicación de artículos científicos por asesores de tesis de una Facultad de Medicina. Rev Med Hered. 2018; 29(3): 152-7.
Mamani Benito OJ. Publicación científica y características de asesores de tesis de una escuela de psicología peruana. Apunt Univ. 2019; 9(2): 27-36.
Mamani-Benito OJ, Verastegui-Diaz A, Mejia Alvarez C, Caycho-Rodriguez T. Scientific publication of psychology thesis advisors from 30 Peruvian universities. Interam J Psychol. 2020; 54(1): e1124.
Maury-Sintjago EA, Henríquez-Riquelme M, Valenzuela-Figueroa E, Rodríguez-Fernández A. Disposición a la investigación científica en estudiantes de ciencias de la salud. Horiz Med. 2018; 18(2): 27-31.
Alarco JJ, Changllio-Calle G, Cahuana-Salazar M. Investigación en pregrado: interés según sexo y ciclo académico. Educ Med. 2017; 18(1): 67-73.
Mamani Benito OJ. Calidad metodológica y características de las tesis de pregrado de psicología de una universidad privada del Perú. Propósitos y Represent. 2018; 6(2): 301-38.
Alfonso F, Sanchís J. Excelencia editorial y científica de las revistas biomédicas: ¿está todo en el factor de impacto?. Arch Cardiol Mex. 2015; 85(4): 265-9.
Moquillaza Alcántara VH. Producción científica asociada al gasto e inversión en investigación en universidades peruanas. An Fac Med. 2019; 80(1): 56-9.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Horizonte Médico (Lima)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Horizonte Médico (Lima) (Horiz. Med.) journal’s research outputs are published free of charge and are freely available to download under the open access model, aimed at disseminating works and experiences developed in biomedical and public health areas, both nationally and internationally, and promoting research in the different fields of human medicine. All manuscripts accepted and published in the journal are distributed free of charge under the terms of a Creative Commons license – Attribution 4.0 International (CC BY 4.0).