Values profile of health career students from Southern Chile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24265/horizmed.2017.v17n2.08

Keywords:

Health education, Social values, Higher education, Nursing, Psychology, Kinesiology

Abstract

Objective: Higher education institutions must include curricular strategies that enable students to make decisions according to the values and principles related to their professions. The objective of this study was to determine the values profile expressed by health career students from Southern Chile.

Materials and methods: This is a quantitative cross-sectional descriptive study with a purposive sample of 242 (M = 20.1 years old) nursing, psychology and kinesiology students to whom the Schwartz Value Survey was applied. Software SPSS 20.0 was used to perform a hierarchical clustering analysis and verify the values dimensions associated with each other. One-way ANOVA with post-hoc tests were conducted to verify the means differences among the scores of the values subscales.

Results: Two large homogeneous clusters of values were identified. One consisted of the dimensions of Conformity, Security, Achievement, Tradition and Benevolence, and the other one of the dimensions of Hedonism and Stimulation. During the analysis of means, significant statistical differences were observed between the groups in the dimensions of Universalism, Power, Self-Direction, Benevolence, Conformity, Tradition and Achievement (p < 0.01). The most outstanding means differences were those between psychology and nursing students. In the dimensions of Power, Conformity and Tradition, kinesiology and nursing students showed higher means than psychology students (p < 0.01).

Conclusions: The results reveal health career students’ values profile. The next step should be to compare those profiles with the values profile of graduates from each discipline, in order to contribute to the strengthening of the dimensions which students from each career consider important for their professional performance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Servicio de información de Educación Superior, SIES. Panorama de la Educación Superior en Chile 2014. División de Educación Superior, Ministerio de Educación; 2014.

Leyton D, Vasquez A, Fuenzalida V. La experiencia de estudiantes de contextos vulnerables en diferentes Instituciones de Educación Superior Universitaria (IESU): Resultados de investigación. Calidad en la educación. 2012; 37: 61-97.

Ríos E, Moncada L, Llanos G, Santana R, Salinas H. Perfil psicológico de los estudiantes de 1er año de enfermería: estudio preliminar. Ciencia y enfermería. 2009; 15(1): 99- 108.

Copparini N, Adorno H, Aguadé F, Arguello M, Báez L, Balbuena S, et al. Perfiles de personalidad de estudiantes de psicología de universidad privada comparados en similitud y congruencia. Eureka. 2011; 8 (1): 68-79.

Véliz-Burgos A, Urquijo P. Niveles de autoconcepto, autoeficacia académica y bienestar psicológico en estudiantes universitarios de la ciudad de Temuco. Salud & Sociedad: investigaciones de la salud y pasicologia social. 2012; 3 (2): 131- 50.

Sobrinho J. Universidad, conocimiento y construcción de un mundo nuevo. InterCambios: Dilemas y Transiciones de la Educación Superior. 2014; 1(1): 10-9.

Schwartz S, Bardi A. Values hierarchies across cultures: Taking a similarities perspective. Journal of Cross-Cultural Psychology. 2001; 32(3): 268-90.

Schwartz, S. Universals in the content and structure of values: Theoretical advances and empirical test in 20 countries. Advances in experimental social psychology. 1992; 25: 1-65

Delfino G, Zubieta E. Valores y política. Análisis del perfil axiológico de los estudiantes universitarios de la ciudad de Buenos Aires. Interdisciplinaria. 2011; 28(1); 93-114.

Navarro-Saldaña G, Pérez-Villalobos C, González-Cid A, MoraMardones O, Jiménez-Espinoza J. Valores en profesores y participación de los apoderados en el proceso de enseñanzaaprendizaje. Revista Latinoamericana de Psicología. 2007; 39(3): 579-92

Barría V, Bravo B, Cortés R, Vera P, Yévenes M, Zurita C. Estudio descriptivo exploratorio de la formación valórica en una muestra de estudiantes universitarios, según la teoría psicológica de los valores humanos de Shalom Schwartz (Seminario para optar al grado de Licenciado en psicología, Universidad de Concepción). Chile: Universidad de Concepción. 1999.

Carrasco E, Osses S. Transformaciones del perfil valorativo en estudiantes de la carrera de obstetricia y puericultura de la facultad de medicina de la Universidad de la Frontera durante su trayectoria académica. Estudios Pedagógicos. 2008; 34(2): 45-63.

García N. La función tutorial de la Universidad en el contexto actual de la Educación Superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 2008; 22(1): 21-48.

Saíz J. Valores en estudiantes universitarios mapuches: Una visión transcultural de su contenido, estructura y jerarquía. [tesis doctoral]. Chile: Escuela de Psicología, Universidad de Chile; 2003.

Schwart, S. ¿Existen aspectos universales en la estructura y contenido de los valores humanos?. En M. Ros & V. Gouveia (Eds.), Psicología social de los valores humanos. Madrid: Biblioteca Nueva. 2001: 53-76.

E. Emanuel. ¿Qué hace que la investigación clínica sea ética? Siete requisitos básicos, en A. Pellegrini Filho y R. Macklin: Investigación en sujetos humanos: Experiencia Internacional. Programa Regional de Bioética. División de Salud y Desarrollo Humano. Organización Panamericana de la Salud/Organización Mundial de la Salud. Serie Publicaciones. 1999: 43-44.

Nunnally J, Bernstein I. Teoría Psicométrica. México, D.F: McGraw-Hill Latinomericana; 1995.

George D, Mallery P. SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. 11.0 update (4th ed.). Boston: Allyn & Bacon; 2003.

Loewnthal K. An introduction to psychological tests and scales. London: UCL Press; 1996.

Fontaine JR, Poortinga YH, Delbeke L, Schwartz SH. Structural equivalence of the values domain across cultures. Distinguishing sampling fluctuations from meaningful variation. Journal of Cross-Cultural Psychology. 2008; 39 (4): 345-65.

Published

2017-06-05

How to Cite

1.
Véliz Burgos A, Dörner Paris A, Gonzáles Sierra E, Ripoll Novales M. Values profile of health career students from Southern Chile. Horiz Med [Internet]. 2017Jun.5 [cited 2025Jun.21];17(2):48-54. Available from: https://www.horizontemedico.usmp.edu.pe/index.php/horizontemed/article/view/581

Issue

Section

Original article