Using movies as a tool in the teaching-learning process in medicine and health sciences PhD programs
DOI:
https://doi.org/10.24265/horizmed.2020.v20n3.09Keywords:
Motion pictures, Education, Medicine, Health postgraduate programsAbstract
Objective: To evaluate the advantages of using movies as a tool in the teaching-learning process in medicine and health sciences PhD programs. Materials and methods: Twenty-one (21) PhD students participated in the study: nine (09) from the Universidad de San Martín de Porres (USMP) and twelve (12) from the Universidad Nacional Mayor de San Marcos (UNMSM). Thirteen (13) were males and eight (08) were females. Males’ average age was 43.54 and females’ was 56.75. The advantages of using movies in the courses of medicine and health sciences PhD programs were evaluated with a four-part questionnaire, out of which three (03) parts collected quantitative data (in scale from 1 to 10) and one (01) obtained qualitative data. Results: The average score of the answers of the first part (watching movies before classwork) was 9.60, the average score of the second part (classwork) was 9.67 and the average score of the third part (final result) was 9.48. Eight (08) PhD students voluntarily participated in the qualitative phase. Conclusions: Using movies proved to have great value in the teaching-learning process, because it not only enabled a better understanding of the courses’ topics but also played an important role in motivating the students. It is highly recommended to include audiovisual methods in the university teaching-learning process in medicine and health sciences PhD programs.
Downloads
References
Miranda Ramón E. Innovaciones en tecnología educativa. An Fac Med. 1998; 59(3): 220-2.
Araujo JB, Chadwick CB. Tecnología educacional. Teorías de instrucción Barcelona. Editorial Paidós: Barcelona; 1998.
Cabero J. La Sociedad de la Información y el conocimiento, transformaciones tecnológicas y sus repercusiones en educación. Editorial Paidós Ibérica: Madrid; 2000.
Pac Salas D. El cine como herramienta de aprendizaje en el aula. Claves de una herramienta docente multidisciplinar en el ámbito económico. Rev Int Org. 2013; 10(Junio): 181-97.
García Amilburu M. Historia de hombres y mujeres, en términos de luz: el papel del cine en la educación. Rev Mex Invest Educ. 2002; 7(13).
García Colorado G, Ramírez Barba EJ, Ávila Gil S, Peña Rodríguez DAC, García Uriarte X, Gutiérrez Arvizu R. El cine como recurso didáctico. Editorial Trillas: México; 2010.
Ferro M. Historia Contemporánea y cine. Editorial Ariel Historia: Barcelona; 1995.
Majó J. La revolución educativa en la era Internet. Editorial CissPraxis: España; 2002.
Salinas J. Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. Rev Univ Soc Conoc. 2004; 1(1).
Ambròs Pallarés A, Breu Pañella R. Cine y educación: el cine en el aula de primaria y secundaria. Editorial Grao: Barcelona; 2007.
Grilli Silva J. Cine de ciencia ficción y enseñanza de las ciencias. Dos escuelas paralelas que deben encontrarse en las aulas. Rev Eureka sobre Enseñanza Divulgación de las Ciencias. 2016; 13(1): 137-48.
De la Torre S. Cine formativo. Una estrategia innovadora para los docentes. Octaedro: Barcelona; 1997.
De la Torre S, Oliver C, Violant V, Tejada J, Rajadell N, Girona M. El cine como estrategia didáctica innovadora. Metodología de estudio de casos y perfil de estrategias docentes. Contextos educativos. 20032004; 6(7): 65-86.
Dale E. Methods for analyzing the content of motion pictures. J Educ Soc. 1932; 6: 244-50.
Dale E. Métodos de Enseñanza Audiovisual. Editorial Reverté S. A.: México; 1964.
García Sánchez J, García Sánchez E. El cine y la literatura en la enseñanza de la medicina. Rev Med Cine. 2012; 8(4): 131-2.
Parera JL, Ruiz Martínez M. El cine como herramienta de aprendizaje: aplicación de la película El fugitivo en ensayos clínicos. Rev Med Cine. 2018; 14(2): 75-85.
Berrío Cuartas D. El cine antropológico y el abordaje de la salud de los pueblos indígenas. Rev Med Cine. 2017; 13(1): 16-21.
Badia Corbella M, Sánchez-Guijo Acevedo F. La representación de las personas con discapacidad visual en el cine. Rev Med Cine. 2010; 6(2): 69-77.
Icart-Isern MT, ACOPI. Metodología de la investigación y cine comercial: claves de una experiencia docente. Educ Méd. 2008; 11(1): 13-8.
Rodríguez HA. Cinema y pedagogía: arista de la relación. Rev Colomb Educ. 2012; 63: 33-47.
Blasco PG, Moreto G, Blasco MG, Levites MR, Janaudis MA. Education through Movies: Improving teaching skills and fostering reflection among students and teachers. Journal for Learning through the Arts. 2015; 11(1): 1-16.
Blasco PG, Garcia DSO, De Benedetto MA, Moreto G, Roncoletta AFT, Troll T. Cinema for educating global doctors: from emotions to reflection, approaching the complexity of the human being. Primary Care. 2010; 10(3): 45-7.
Tejada Fernández J. El docente universitario ante los nuevos escenarios: implicaciones para la innovación docente. Acción pedagógica. 2002; 11(2): 30-42
García Borrás FJ. Bienvenido míster cine a la enseñanza de las ciencias. Rev Eureka sobre Enseñanza Divulgación de las Ciencias. 2008; 6(1): 79-91.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Horizonte Médico (Lima)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Horizonte Médico (Lima) (Horiz. Med.) journal’s research outputs are published free of charge and are freely available to download under the open access model, aimed at disseminating works and experiences developed in biomedical and public health areas, both nationally and internationally, and promoting research in the different fields of human medicine. All manuscripts accepted and published in the journal are distributed free of charge under the terms of a Creative Commons license – Attribution 4.0 International (CC BY 4.0).