About the article entitled “Bioethics and digital environment: current challenges in medical education”

Authors

  • Gladys Paulina Castillo Castro Universidad de San Martín de Porres, Facultad de Medicina Humana. Lima, Perú. Maestra en Gerencia de Servicios de Salud; docente de pregrado. https://orcid.org/0000-0003-1845-0539
  • Estephane Proaño Castro Universidad de San Martín de Porres, Facultad de Medicina Humana. Lima, Perú. Maestra en Gerencia de Servicios de Salud; docente de pregrado. https://orcid.org/0000-0002-9839-003X

DOI:

https://doi.org/10.24265/horizmed.2025.v25n1.20

Abstract

Dear Editor: Having read the article by Luis Yushimito Rubiños in the latest volume of the journal (2024-4)—which addresses a critical issue in medical education: the integration of bioethics into digital environments and the rise of new forms of academic fraud driven by technology misuse—we find it relevant to reflect on the ethical challenges this transformation entails. Given the rapid pace of technological change, ongoing vigilance is essential to safeguard academic integrity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Yushimito Rubiños LB. Bioética y entorno digital: desafíos actuales en la educación médica. Horiz Med [Internet]. 2024;24(4):e3033.

Ríos-Teillier MI, Parada-Romero B, Ligeti-Stuardo P, Munizaga-Ramírez R. Integridad académica desde la perspectiva de los estudiantes de primer año de carreras de ciencias de la salud de una universidad chilena. Rev Med Clin Condes [Internet]. 2024;35(5-6):512-9.

Rojas G. Una cultura de honestidad como estrategia educativa contra el plagio académico en estudiantes universitarios. I+D [Internet]. 2022;17(1):15865.

Khairatun Hisan U, Miftahul Amri M. ChatGPT and medical education: a double-edged sword. JPES [Internet]. 2023;2(1):71-89.

Sobithon M, Aziz A. The impact of technological advancement on academic integrity. J Mod Philos Soc Sci Humanit [Internet]. 2022;3:1-3.

Lara JP, Compañ A, Casanovas A. El papel de las facultades de medicina. Med clín práct [Internet]. 2024;7(2):100428.

Avello-Sáez D, Lucero-González N, Villagrán I. Desarrollo de una declaración de uso de inteligencia artificial con una perspectiva de integridad académica en educación médica y ciencias de la salud. Rev Med Clin Condes [Internet]. 2024;35(5-6):412-20.

Published

2025-03-12

How to Cite

1.
Castillo Castro GP, Proaño Castro E. About the article entitled “Bioethics and digital environment: current challenges in medical education”. Horiz Med [Internet]. 2025Mar.12 [cited 2025May1];25(1):e3315. Available from: https://www.horizontemedico.usmp.edu.pe/index.php/horizontemed/article/view/3315

Issue

Section

Letter to the editor